torsdag, augusti 30, 2007

Prag - kärlekens stad

I slutet av förra året bar det av mot Tjeckiens huvudstad Prag. Jag åkte dit med jobbet och det var verkligen en resa värd besöket med råge. Inför besöket staplades fördomar om att det skulle vara ett u-land med knappt körbara vägar och riktigt skitigt, smutsigt..

Men det var något helt annat!!
Vägarna var lika bra som i Sverige och det var rent och snyggt egentligen överallt. En riktigt mysig stad med broar, vatten och fina byggnader pryder Prags gator till bredden. Vi besökte bara huvudstaden och man kan bara gissa att på landsbygden är det fattigt. Men i Prag var det allt annat än fattigt. Spårvagnar gick på gatorna, tunnelbane stationer fanns lättillgängliga på många platser. Framförallt fanns det oerhört mycket att se i denna vackra, trevliga och billiga stad. En öl som var vanligtvis på en liter ca (stort ölglas) kostade inte många kronor. Bo och äta var riktigt billigt! Shopping var ungefär samma priser som i Sverige. Bl.a. besökte jag ett varuhus i centrum av Prag som heter New Yorker. Det var flera våningar stort med rulltrappor och allt. Riktigt stort. HM fanns också på samma gata där jag också köpte en cardigan ur Viktor och Rolf kollektionen.

Jag besökte också den judiska kyrkogården i Prag. Ett starkt möte. Det var en gigantisk synagoga där man tyvärr inte fick fotografera i. Vägarna var madrasserade med namn, ja namn med alla de som hade blivit dödade under andra världskriget. Vägg efter vägg, det var helt tyst i kyrkan och det var verkligen påtagligt och kalla kårar kände jag verkligen när jag vandrade omkring helt tyst och upprepade för mig själv att detta är helt overkligt. Jag såg en gammal dam inne i komplexet som grät. Efter vägg och åter vägg av namn och årtal på de döda, både kvinnor och män dök några glasmontrar upp. Där i var det barnteckningar som föreställde fångvaktare i koncentrationsläger, ritade dockor och vuxna ritade i uniformer m.m. Mycket gripande!

Ja. Slutskrivet nu. Jag låter bilderna jag fotade i Prag prata sitt tydliga språk. Åk dit om du har möjligheten. Billigt, vackert, sevärt och väldigt kul och bra mat och bra shopping! Mer om Prag här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Prag




Bild wikipedia





5 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

alex är en kille.. nja, jag stör mig på att jag inte får en bil! ;)

01 september, 2007 23:52  
Blogger Per sa...

Haha
Okej. Tack för informationen. Jobbigt med namnet Alex ;) Det förstår jag att du stör dig på när många andra verkar få en bil. Men det är extra skönt att köpa sin egen bil eller i alla fall vara med och betala en del av bilen, då känner man mer för sin nya vän =)
Under kategorin personligt på min blogg kan du se vilken bil som jag har.. Ha en bra söndag!

02 september, 2007 12:21  
Anonymous Anonym sa...

tack, gymmet och löparrundorna har jag inte problem med.. har tränat/tävlat friidrott medel/långdistanslöpning under hela uppväxten:) tränar fortfarande flitigt, en orska är också att jag ska orka med alla dansträningar jag har nu, men gymmet besöker jag flera ggr i veckan...

02 september, 2007 12:55  
Anonymous Anonym sa...

Bra skrivet i min blogg, håller med dig till 100%!

02 september, 2007 14:24  
Blogger Per sa...

Kenza: Tackar!
Det blev nått stavfel och ? istället för citattecken men budskapet gick nog fram =)
Jag missade att lägga till i slutet att man givetvis ska spotta på de individer som gjorde överfallet.. FY för dem! De som grupp behöver inte diskuteras vad man ska tycka om nazister eller göra med dem för det är ganska uppenbart att de inte är omtyckta av någon. Undantaget dem själva ;) Ha det bra trots det som har hänt.

02 september, 2007 15:15  

Skicka en kommentar

<< Startsida