lördag, augusti 26, 2006

Superman Returns

Superman Returns
Bild, länk nedan.

Nu har jag varit och sett den nya Superman Returns på bio. Jag har vuxit upp med stålmannen och när man är barn så fäster man sig snabbt vid sånt som fascinerar och det gör verkligen sagan om mannen av stål tycker jag. Originalfilmerna med Christopher Reeve håller klass än idag och Christopher Reeves tragiska öde med totalförlamning när han föll av en häst och hans kamp som slutade med att stålmannen som Christopher Reeve var personifierad med gick ur vår tid för alltid. Hans fru Dana tog också i lugncancer nyligen. Det är helt klart inte lätt att plocka upp manteln efter så många år från 80-talet när Christopher Reeve spelade stålmannen. Det blir inte lättare att göra en ny stålmannen film när Christopher Reeves har gått ur tiden, han som gestalta den så omåttligt populära superhjälte som världen har trollbundits av förr. Brian Singer som regisserat den nya Superman Returns vill behålla grunden märks det tydligt av i t.e.x. introt i filmen men också bygga en ny historia som kan trollbinda människor på nytt.

Vad tyckte jag då om filmen?
Den är mycket bra. En ganska mörk berättelse om man ser till ondskan som Kevin Spacey gestaltar i ärkeskurken Lex Luther. Men de godas skådespelare Brandon Routh som är den nya stålmannen efter Christopher Reeve fyller ut stålmandräkten väll. Filmen är spännande,
gripande och väll gjord. Det som kan saknas är att regissören Bryan Singer inte väljer att ta med vad stålmannen upptäcker på den söndersprängda planeten Krypton. Det han finner där finns med i exempelvis serien som har gjorts utifrån filmen. Kärleken mellan Stålmannen och Lois Lane är bra men den kunde vara ännu mer gripande mot slutet. Men mer ska jag inte säga så jag avslöjar för mycket. Det kan också vara bra att hålla en rak linje. Ingen superhjälte kan ju bli för kärleksinriktad oavsett om det är spindelmannen, batman eller stålmannen. De kämpar för rättvisa och godheten och en superhjälte måste göra det viktigaste, att vara just en superhjälte. Men de behöver också kärlek såklart =)

Filmen får fem kryptoniter av fem möjliga av mig. Mycket sevärd film!

Lång och bra är den. Se den du också och bedöm vad du tycker. Jag blev glatt överraskad. Mer om Superman på länken: http://supermanreturns.warnerbros.com/
flash 8 eller senare behövs för att se sidan.

Trailer;

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jag älskade den och gör det fortfarande..:)

26 augusti, 2006 20:55  
Anonymous Anonym sa...

Jag har knappt ens har hunnit kolla in den första Superman haha. Jag skulle förmodligen inte hänga med ngt om jag hoppade direkt in på Superman Returns ha ha. Men Loise & Clark serien såg man till o från men det var knappt det alltså. Jag är mer en Batman-fan hehe. Hjälpa de fattiga från de rika och samtidigt mystiskt och sexig mantel hehe. Batman Begins var riktig bra alltså. Bästa jag kollar in Superman & Superman Returns så kan jag lättare jämföra med Batman hehe.

Sköt om dig!

14 september, 2006 00:52  

Skicka en kommentar

<< Startsida