söndag, juni 12, 2005

Samboskap

Hej allesammans!
Det kommer en tid i livet när två människor bestämmer sig för att flytta ihop. Det kan bero på flera olika andledningar. En kan ju vara att två goda vänner vill flytta ihop för att det lönar sig ekonomiskt, en annan kan vara att man inte hittar en annan bostad (vilket är svårt i dessa tider tyvärr). En tredje andledning till att flytta ihop med en annan människa, mestadels av det andra könet, och i mitt fall då en tjej, är såklart av kärlekens vingslag en mycket påtaglig och rolig andledning som inträffar för oss allra flesta människor.

Nu har turen kommit till mig =)
Jag och min tjej ska nämligen flytta ihop i en central 2:a här i Uppsala. Det ska bli oerhört spännande, roligt, intressant och kul på alla sätt och vis. Det är givetvis en kraftansträngning som krävs för att få alla pusselbitarna ska komma på plats. Dels ska våra grejer flyttas från A till B. Men också ska såklart möbler köpas och tavlor spikas och porslin packas upp osv. Vi flyttar in i en omöblerad lägenhet och det kommer att ta tid att få ordning på ”mitt, ditt”. Men jag är vid gott mod. Man får planare noggrant vad som behövs köpas och vad som kan stå vart och inte osv.

Att flytta ihop är förutom ett ekonomiskt bra läge. Också ett bra läge för att slänga sånt man verkligen inte behöver. Dessutom får man närheten till varandra som är det bästa med att bo ihop anser jag. Man får dela på både glädje och sorg. Hushållsarbetet med att diska och städa och laga mat. Men jag är övertygad att om man har en stadig grund att stå på i relationen och även är redo mentalt och själsligt så är det en baggis att bo ihop med en annan människa.
Vi, jag och min flickvän ser verkligen fram emot denna dag, den 1 juli då vi får nyckeln till framtiden =)

Är du en av de som passerar min blogg, som bor och lever sambo med vän, familjemedlem, flickvän/pojkvän eller annan person? Kommentera gärna mina tankar runt samboskap. Kom med råd och tips. Vad man ska göra och inte? Detta ämne är verkligen något som berör oss alla. Att leva själv är ju enkelt. Men att bo ihop kräver tålamod, överseende, och respekt för varandra, både med åsikter och hur man ser på saker och hur vardagliga sysslor ska lösas m.m.

Boytan ligger på 69 kvm vilket räcker till gott för oss. Jag har dessutom varit så klok att skaffa mig en försäkring på mina prylar. Tjejen är inte lika rädd om sina. Men hon kanske ändrar sig. Jag har nyligen köpt en digitalkamera och datorer m.m. gör ju att försäkring är att rekommendera till alla som bor i samboförhållanden och i övrigt också. Men just som sambo så ökar ju vädret dramatiskt på prylsidan. Efter våran semester i Egypten blir det raka spåret till att börja med att flytta. Så är du i närheten av Uppsala i början av juli så är det bara att anmäla sig frivillig till att bära saker =) Fast jag tror vi klarar det mycket bra i alla fall!!

Tillsist önskar jag allesammans en riktigt skön sommar!!!

Simma lugnt.

Per