måndag, april 18, 2005

Nogger Black



Bild aftonbladet.se

Att vara eller att inte vara, det är frågan?
Ja, på löpet den senaste tiden har verkligen kvällstidningarna ägnat sig åt att spy galla över den nya Nogger Black. Eller rättare sagt det är kvällstidningarna som tar upp denna (stora) nyhet, nyhetstorka eller ej är väll upp till var och en att ta ställning till?! På grund utav detta är Nogger Black anmäld till Ombudsmannen mot etnisk diskriminering (DO) om det inte avbryter sin reklamkampanj.

Centrum mot rasism. - Vi är inte kritiska mot färgsättningen av glassen eller namnet Black, utan mot hela tankemönstret i reklamen, säger Amina Ek på organisationen till svd.se. *källa,
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,631018,00.html

Ja. Herregud vad onödigt. Men GB får ju sig i alla fall gratis reklam. Oavsett om den är bra eller dålig reklam så tror jag att eventuella köpare inte bryr sig speciellt i hur Nogger reklamen är utformad. Utan snarare blir de istället tvärtom nyfikna på att prova den omtalade glassen. Det organisationen i fråga stör sig på är främst ” Nogger + lakrits = sant” De väljer att tolka det som Nigger. Vilket jag tycker är långsökt och att verkligen göra en höna av en fjäder. Glassen Nogger har ju funnits i många år. Andledningen till att den heter just Nogger är att den innehåller Nougat, därav namnet. Har detta namn fungerat i alla år glassen har funnits så borde ju namnet vara allmänt accepterad av ALLA tycker jag. Men så är tydligen inte fallet pga. denna artikel.

”GB lägger ihop det svarta med namnet Nogger, som associerar till nigger och neger, säger Amina Ek på Centrum mot rasism till Svenska Dagbladet.” I detta citat säger personen i fråga att GB lägger ihop det svarta med namnet Nogger. Det tolkar jag som att hon stör sig på namnet Black. Tvärtom mot vad en annan person säger i Centrum mot rasism. Det vore kanske bättre om de kommer överens om något konkret och inte har många olika uppfattningar vad de tycker är felet med GB´s kampanj. Man kan såklart hålla med organisationen att reklamen kan tolkas rasistisk. Dock som jag nämnde innan så är just Nogger ett beprövat namn.

Sen om centrum mot rasism inte vet om det är ordet Black i reklamen eller inte de stör sig på för de själva komma underfund med. Men jag tror i alla fall att de är ute på hal is. Dels är det sommar och allmänheten ska kunna äta vilken glass de vill. Sen är också Nogger ett beprövat namn på glassen. Till sist återstår bara Balck och citatet ”Nogger + lakrits = sant” att irritera sig över. Black har ju med färgen att göra. Det verkar ju ologiskt att vilken glass det än må vara heter gul om den är röd.. Vad tycker du?? Till sist citatet. Glassen heter som sagt Nogger och det är ju ingen hämlighet att den innehåller lakrits. Det är bara ett namn på en ofarlig glass. Inget påhopp av någon folkgrupp anser jag.

Ät glass och må bra istället =)
Nogger Black är dessutom en god glass..
(Ända sättet att blida sig en egen uppfattning, är i min mening att prova det man vill ha reda på, i detta fall just glass)

Per

Tillägg pga. ny artikel på
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,633308,00.html
"Glassen 88:an är nazistisk" Elisabeth Kaleebi och Kristina Larsson på Antidiskrimineringsbyrån i Malmö sågar GB-glassarna 88 och Nogger Black. ”88 står för Heil Hitler”, säger Kristina Larsson. Men glasstillverkaren tillbakavisar alla anklagelser.
Ovanstående utdrag från aftonbladet tycker jag är löjligt. Antidiskrimineringsbyrån i Malmö anser att det inte kan vara en slump att 88:an heter just detta. 8:an symboliserar den 8:e bokstaven i alfabetet vilket är H. Därav Heil Hitler anser byrån. Enligt GB-glass har namnet 88:an funnits sedan 1964 och det verkar långsökt tycker jag att detta ska ha med nazister att göra. Nyhetstorka verkligen, anser jag. Men ordet är fritt i kvällstidningarna och även på detta forum/blogg.