lördag, juni 23, 2007

Trafikvett - vid kö ska ingen ligga i vänster körfält

Bild: www.cykelturist.com/vv










Hej alla midsommarfirare =)
Glad midsommar till er alla.. När jag som många andra vägtrafikanter beger sig från A - B för att hälsa på familj och vänner uppstår det givetvis mycket med trafik. De flesta åker samma dag, i detta fall 21/6 torsdag för att hinna fram till midsommarafton 22/6 fredag - röd dag.

Det som jag irriterar mig på är följande fenomen som jag själv för en tid sen hade som körsätt i trafiken men nu har jag lagt av med det helt.

Problemet och irritationer som de andra medtrafikanterna gör som jag anser är fel, är att där det finns två körfält som ska bli till ett så lägger sig många, inte alla i vänster körfält för att spara tid. Det är vad de tror i alla fall. Vi andra trafikanter som ligger i höger körfält har redan insett att den lilla tid man tror sig spara genom att ligga i vänster körfält och pressa sig förbi den långsamgående kön äts upp av att körfältet inom någon - några kilometer minskar från två till ett.

När det är helgdagstrafik (röda dagar) så är det givetvis mycket trafik på samma plats. Det är kö i höger körfält flera mil framåt. Växelvis så kommer det två körfält på ena sidan av vägen åt ett håll och växelvis två körfält på den andra sidan av vägen åt motsatt körriktning.

Problemet som blir när alla de som ligger i vänster körfält ska försöka trycka sig in, smyga, smita in, i kön bland de bilar som ligger i höger körfält genererar irritation och att hela kön tar längre tid. Bilarna åt höger måste bromsa, släppa fram de som tränger sig. De bilar som ligger i vänster körfält bör skämmas, så kände i alla fall jag när jag själv hade det beteendet i trafiken. Det kändes lite pinsamt att först köra om kanske 20 bilar i höger körfält. För att sedan någon kilometer längre fram börja blinka höger för att klämma in sin bil i höger körfält då de två körfälten inom kort blir till ett körfält. Givetvis när en kö precis uppstår i den
färdriktning man åker i kan man köra om några andra bilar. Men man ska så fort man kan åka in i höger körfält. Inte ligga kvar tills skyltar uppmanar om att inom en km så går körfälten ihop. Och givetvis inte när pilarna i marken varnar att det är några fåtal meter kvar tills vägen blir till ett körfält. Men det finns bilar som försöker köra om från vänster körfält i alla fall..

Mycket irriterande, onödigt, brist på respekt, och skapandet av farliga trafiksituationer helt i onödan är resultatet av de i vänster körfält som borde ligga i höger körfält och inte köra om.

Lösningen! Sluta upp med att köra på detta sätt.

Skärpning anser jag!! Vad anser du??

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Hej Ælsklingen!! Har du blivit en trafiksækrare søtnos nu? Det ær ju bra det =) Saknar dig massor! Du vet det som jag skrev att jag misstænkte att killen och tjejen som ær hær ær ihop... De ær det verkligen jag har hittat sækra bevis!! Hahahahahahahaahhahaha jag ær helt enkelt bæst på mænniskor. Alla andra hær anar inget. Vi får høras! Kyssar!

23 juni, 2007 17:22  

Skicka en kommentar

<< Startsida